Kilde: DinSide

bilde.dinside.no

TILFREDS? Eller på tide å bytte selskap? Sparebank 1 Forsikring har de mest fornøyde kundene, ifølge Epsis årlige måling. (Foto: COLOURBOX/OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

Sparebank1 har de mest fornøyde kundene  

Publisert: Mandag 9. november 2015 kl 11:03

Jevnt over har forsikringsbransjen fornøyde kunder, men også her er det forskjeller. 

Berit B. Njargaav Berit B. Njarga

Dinside Årets måling fra EPSI Rating viser at forsikringsselskapene generelt har mer fornøyde kunder enn tidligere. Men ikke alle selskapene scorer like høyt:

Tryg er selskapet som får lavest poengsum i årets måling. De mest fornøyde kundene er det Sparebank 1 som har - i tillegg til småselskapene.

Sparebank 1 og Frende i tet

Av 100 mulige poeng får Sparebank 1 forsikring en gjennomsnittlig kundetilfredshet på 73,5 poeng, tett fulgt av Frende med 73,3 poeng. Ifølge Epsi har nettopp disse to selskapene knivet om å være best på kundetilfredshet de siste årene.

– Vi jobber systematisk med kompetanseheving internt i eget selskap og hos de ulike SpareBank 1-bankene, for å sikre at kundeopplevelsen blir best mulig. Dette gjelder også for nettløsningene våre, som blir stadig viktigere for kundene, sier Turid Grotmoll i SpareBank 1 Forsikring i en pressemelding.

Også gruppen over andre forsikringsselskaper, som inkluderer Storebrand, Eika Forsikring, Codan, Enter Forsikring, JBF, KLP med flere, får en svært god samlet poengsum med sine 73,9 poeng.

Tryg havner på sisteplass med 70,8 poeng, mens hakket høyere finner vi DNB og IF med 71,3 poeng. Her trekker EPSI Rating frem en solid framgang hos DNB.

Jevnt over viser tallene fra EPSI Rating at kundene er mer tilfreds med sine forsikringsselskap enn tidligere. 

Flere er utro

Samtidig går kundelojaliteten ned, og er på sitt laveste nivå siden 2010. Dermed tror EPSI rating at sannsynligheten øker for at flere kunder vil bytte selskap. 

Å bytte forsikringsselskap kan også være lønnsomt, har Dinside vist til tidligere.